torsdag den 10. december 2015

Opgave 4 Leverance 11.12.15

1.Indledning:
Fire drenge spiller på computer. Ali er en af dem. Han sidder stille og roligt og venter på sin tur.
.
2. Orientering:
Fire drenge spiller på computer. Ali er en af dem. Han sidder stille og roligt og venter på sin tur. Lidt efter skrues musikken op og børnene i det andet rum begynder at danse.

3. Handlingssekvens:
Ali rejser sig op fra stolen og går ind i det andet rum. Han begynder at danse meget vildt og voldeligt. Han skubber bordet, stolene og de andre børn omkring sig. Han skal være i centrum og have plads til at være sig selv. De andre børn brokker sig over hans opførsel og vil have ham ud af dansen. Ali ignorerer dem fuldstændig og fortsætter med sin dans. Til sidst kommer pædagogen og beder ham om at forlade rummet eller at danse ordentligt.

4.Evaluering:
Holdningen er at, Ali danser vildt og voldsomt.
Hvilket de andre børn brokker sig over.  

5.Resultat
Det ender med at Ali forlader rummet i oprør.

Pædagogens perspektiv:
Ali er besværlig og danser ikke ordenligt, Ali laver uro for de andre børn.
Han danser vild og voldeligt, og han skal være i centrum. Det at han skal være i centrum kunne indikerer at pædagogen har en forudindtaget holdning omkring Ali. Hun ser ham som besværlig.
Pædagogen mener at Ali skal lege og danse "ordenligt"som de andre ellers skal han gå.


Borgerperspektivet:
Man kan vælge at se Ali's perspektiv ud fra forskellige vinkler. Måske er det sådan Ali danser i hans verden. Nu ved vi heller ikke hvad musik der bliver spillet,men måske er det også med til at påvirke måden Ali danser på. Sidst kan det også være at han trænger til at få afløb for frustrationer, over at skulle sidde stille i længere tid, og vente på hans tur til at spille på computer. Grunden til at Ali går i oprør, kan skyldes at han syntes at pædagogen er uretfærdig og får ham til at føle sig forkert.

Slutning:
Efter at vi har reflekteret over det, er vi kommet frem til at pædagogen skulle have været mere anderkende, ved f.eks at forklare Ali hvorfor det ikke er det passende forum at danse på den måde. Hun kunne starte en samtale med Ali og spørge ind til evt. hans dans.
Samtidig burde hun have i tankerne at vi alle, børn som voksne, har forskellige virkeligheds opfattelser.



Gruppe 3 : Pia, Flemming, Maria Møller, Maria Rosa og Ketty

2 kommentarer:

  1. Igen bliver jeg - ligesom ved jeres livshistorie-aktivitet - lidt forvirret over jeres tilgang til opgaven..?
    Opgaven var, at I skulle prøve at analysere og fortolke Ali-praksisfortællingen ved hjælp af Labov's seks kategorier, og benytte de tre perspektiver: Pædagogens pov., borgerens pov., og lærings-pov.
    I glemmer kategorien "Resultat" hos Labov..?
    Og I forveksler de tre perspektiver med Aristoteles' grundlæggende begreber for en fortælling: Begyndelse, midte, slutning..?
    Det er en ommer.
    I er nødt til, at redigere i dette blog-indlæg, så vi også får jeres besvarelse af de tre perspektiver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tomas
      "OMMEREN"er hermed lavet :-)

      Slet