torsdag den 10. december 2015

Opgave 3. Gruppen vælger en målgruppe, som den vil designe et pædagogisk forløb med  under titlen"livshistorie". Nu skal gruppen, vha. en didaktisk model, og vha pointer fra Clausen og Lauritizen, eller P'ecseli's, tekster redegøre for , hvordan den ville planlægge et livshistorie forløb med en person i et bestemt, relevant  pædagogisk institution. Husk etiske overvejelser.

Målgruppe : Udvekslingshæmmede uden verbalt sprog.

Målet må være: At personen får kendskab til sin egen identitet, og får øget sit selvværd.

Læringsforudsætninger : Han kan forstå billeder, piktogrammer, konkreter  samt enkelte korte verbale sætninger.

I læreprocessen :
Vi skal ind og finde hans resourcer :  analog kommunikation.
 Visuelt tage kontakt  med familie, og køre ud til steder, som har været en del af hans liv.  Og ved hjælp af vores afkodning, kunne se, om dette har været en succes.

Rammer : han har hjælpemidler, personale, bus til rådighed.

Indhold : Forældresamarbejde , er vigtigt for, at kende til personens  tidligere liv,
 samt læse evt. tidligere rapporter og dokumenter.
Vi vil tage ud til steder , der har haft betydning, i hans tidligere liv. 
Undervejs vil vi lave hans livslinie, iflg. Tomas´s model.
Denne vil vi bruge som udgangspunkt og udfra denne lave hans livshistorie.

Ifølge Clausen og Lauridsen (1997), "Udviklingshæmmede anbragt udenfor eget hjem,  ikke har været vant til at fortælle deres historie.
Det handler ikke om at grave efter traumer , og gennemleve følelser men, at snakke om de følelser og oplevelser , borgeren har haft i løbet af sit liv.  
"
For at opnå : kontakten , er det vigtigt med en relation og anerkendelse af personen.

Anerkendelse i praksis om udviklingsstøttende relationer. Lis Møller (2008).
Anerkendelsestrappen udviklet af Shibbye (2002) og Jensen (2004).

Vi vil bruge deres teori i vores planlægning af aktivitet med personen.


Gruppe 3 : Pia, Flemming, MariaM. MarieR og Ketty

1 kommentar:

  1. Okay, I har taget det første skridt i retning af at lave didaktiske overvejelser i forbindelse med en livshistorie-aktivitet.
    Det, som I skriver, er fornuftigt nok.
    Men måden, I skriver det på, virker desværre temmelig sjusket. I starter ud med noget af en slåfejl "udvekslingshemmede"; I understreger kun ca. halvdelen af kategorierne i Hiim & Hippes didaktiske model(?), og de få relativt få sætninger, I skriver som uddybelse ud for hver kategorier, hopper og danser noget rundt med hensyn til tegnsætning og mellemrum.
    Derfor.., vær mere grundige, næste gang I afleverer en tekst.

    SvarSlet