Opgave 3. Gruppen vælger en
målgruppe, som den vil designe et pædagogisk forløb med under titlen"livshistorie". Nu skal
gruppen, vha. en didaktisk model, og vha pointer fra Clausen og Lauritizen,
eller P'ecseli's, tekster redegøre for , hvordan den ville planlægge et
livshistorie forløb med en person i et bestemt, relevant pædagogisk institution. Husk etiske
overvejelser.
Målgruppe
: Udvekslingshæmmede
uden verbalt sprog.
Målet må
være: At personen får kendskab til sin egen identitet, og får øget sit
selvværd.
Læringsforudsætninger : Han kan forstå billeder,
piktogrammer, konkreter samt enkelte
korte verbale sætninger.
I
læreprocessen :
Vi skal ind
og finde hans resourcer : analog
kommunikation.
Visuelt tage kontakt med familie, og køre ud til steder, som har
været en del af hans liv. Og ved hjælp
af vores afkodning, kunne se, om dette har været en succes.
Rammer : han har hjælpemidler, personale,
bus til rådighed.
Indhold :
Forældresamarbejde , er vigtigt for, at kende til personens tidligere liv,
samt læse evt. tidligere rapporter og
dokumenter.
Vi vil tage
ud til steder , der har haft betydning, i hans tidligere liv.
Undervejs
vil vi lave hans livslinie, iflg. Tomas´s model.
Denne vil vi
bruge som udgangspunkt og udfra denne lave hans livshistorie.
Ifølge
Clausen og Lauridsen (1997), "Udviklingshæmmede anbragt udenfor eget
hjem, ikke har været vant til at
fortælle deres historie.
Det handler
ikke om at grave efter traumer , og gennemleve følelser men, at snakke om de
følelser og oplevelser , borgeren har haft i løbet af sit liv.
"
For at opnå
: kontakten , er det vigtigt med en relation og anerkendelse af personen.
Anerkendelse
i praksis om udviklingsstøttende relationer. Lis Møller (2008).
Anerkendelsestrappen
udviklet af Shibbye (2002) og Jensen (2004).
Vi vil bruge
deres teori i vores planlægning af aktivitet med personen.
Gruppe 3 : Pia, Flemming, MariaM. MarieR og Ketty
Okay, I har taget det første skridt i retning af at lave didaktiske overvejelser i forbindelse med en livshistorie-aktivitet.
SvarSletDet, som I skriver, er fornuftigt nok.
Men måden, I skriver det på, virker desværre temmelig sjusket. I starter ud med noget af en slåfejl "udvekslingshemmede"; I understreger kun ca. halvdelen af kategorierne i Hiim & Hippes didaktiske model(?), og de få relativt få sætninger, I skriver som uddybelse ud for hver kategorier, hopper og danser noget rundt med hensyn til tegnsætning og mellemrum.
Derfor.., vær mere grundige, næste gang I afleverer en tekst.