Den dag jeg valgte at blive pædagog
Tanken om at læse til
pædagog, har ligget hos mig i mange år. Jeg har igennem mit liv haft en del
forskellige jobs. Jeg startede med at gå i lære som Butiksslagter lige efter 10
klasse, og havde så igennem de næste ca. 20 år for det meste haft leder jobs. Jeg
valgte at tage en del lederkurser, og har da som følge af det også rigtig mange
kursusbeviser.
Karriere skifte.
En dag blev jeg tilbudt at få
min egen Rema1000 butik i Randers hvilket min kone og jeg hurtigt sagde ja til.
Det var 5 rigtig spændene men også meget hårde år rent arbejdsmæssigt, men også
her var det jo det at arbejde med mennesker som var kerne området. Jeg begyndte
nu undersøge mulighederne for at komme til at arbejde indenfor specialområdet,
nærmere betegnet udsatte unge anbragt uden for hjemmet. Men det var stort set
umuligt for en uden nogen form for erfaring inden for området at opnå
fastansættelse. Bare det at blive ansat som Vikar var umuligt. Så da jeg valgte
at stoppe som Købmand var det igen en tur tilbage til Slagter faget, og jobbet
som slagtermester. Men efter noget tid hvor jeg stadig ikke kunne få følelsen
væk angående det at arbejde med udsatte unge. En aften ringede en af mine gode
venner, hvis kone var veninder, med en som lige var blevet ansat som souschef
på et opholdssted for unge, i en forstad til Århus.
Samtalen.
Jeg blev kaldt til en samtale
som vikar og var så heldig at blive ansat som tilkaldevikar. Hvilket jeg
arbejde med sideløbende med mit faste job. Sådan fortsatte jeg i ca. 3-4
måneder, inden jeg valgte at sige mit job op og udelukkende arbejde
som vikar. Jeg var så heldig at korttid efter blev jeg tilbudt en fast
stilling, som pædagogiskmedarbejder hvilket jeg fungerede som i ca. 4 år.
Krisen ramte det opholdssted jeg arbejde på og en del af personalet måtte
fyrres og jeg var så uheldig at være i blandt.
Nye opgaver
I mellemtiden var jeg begyndt
som vikar på Sødisbakke i Mariager, og var så heldig at kunne få så mange timer
at jeg havde en fuldtidsstilling. Sådan fortsatte jeg i det næste 1,5 år inden
jeg blev opfordret til at søge en ledig stilling, jeg var igen så heldig at få fast
job, hvilket var meget utroligt da regionen ikke ønskede at ansætte ufaglært
personale.
Merit Pædagog.
Nu går tiden bare der ud af
og jeg oplever at få pålagt flere og flere opgaver b.la bliver jeg fast
kontaktperson for en beboer og syntes nu efter nogle år at jeg er klar til at
tage det sidste skridt og søge ind på Pædagogstudiet. Jeg havde nu lavet præcis
det samme som mine kollegaer, men oplevede stadig at når der skulle skrives
rapporter var det ikke mig som fik den opgave. Jeg har herefter nogle samtaler
med min afdelingsleder ang. Mine ønsker for fremtiden. Her kommer samtalen
hurtigt til at dreje sig om Meritpædagog studiet. Sødisbakke ønsker at give mig
uddannelsen men jeg kan ikke få lov til at starte det på gældende år. Aftalen
er så at jeg året efter forhåbentlig får lov og starte. Tiden går og kort før
jul 2014 kommer der en rigtig nedslående besked, jeg kan ikke få lov til at
starte på uddannelsen da det er en forudsætning at rotations vikar ordningen
fortsat køre. Der er på det tidspunkt en holdning hos politikerne om at man vil
afskaffe denne ordning. Jeg er naturligvis meget skuffet, men er også godt klar
over at jeg ikke kan få det til at løbe rundt på en Su. Tiden går og der bliver
ansat en ny afdelingsleder på afdelingen, og en Mandag først i Marts fortæller
han at havde været ved at undersøge om der skulle være en mulighed (Penge) til
at jeg kunne få min længe ønskede Pædagog uddannelse. Tiden gik og lige først i
April fik jeg grønt lys til at søge ind. Jeg får hurtigt indhentet de
forskellige papirer som var nødvendig, og indsendt det hele. Og nu kunne det
kun gå for langsomt med at få svar. Men stadig selvom at jeg troede på at jeg
nok skulle komme ind, var der stadig en lille snøvs af nervøsitet omkring, om
det jeg ville allermest måske ikke kunne gå i opfyldelse.
Optagelse/Start
Mandag morgen jeg lå stadig i
sengen efter en noget hård arbejdsweekend, ringede telefonen og jeg blev mødt
af en venlig stemme som efter en kort snak kunne fortælle mig at jeg var egnet
til optagelse på Pædagogstudiet. Resten af dagen kunne jeg ikke få armene ned,
og det hele begyndte nu at føles rigtig nærværende og dog også lidt fjernt (der
var jo stadig 2 måneder til start).
Så kom den store dag vi
skulle mødes på skolen kl 09,00 det hele virkede nok lidt overvældene, man
sidder der i Atriumgården med et klistermærke med sit navn på. Det fik mig for
en kort stund til at tænke over min første skoledag. Følelsen var lidt den
samme det med at alting er nyt og fremmed. Men det blev hurtigt hverdag igen
med opgaver og en del læsning, hvilket var noget af en udfordring for en ikke
helt ungmand som jo næsten ikke havde siddet på skolebænken de sidste 25 år.
Men efter noget tid er nerverne og nervøsiteten omkring alt det nye forsvundet,
og nu gælder det om at finde sig til rette i min nye rolle som studerende.
Hvilket både gælder i skoletiden men også når men kommer hjem og skal til at
fordybe sig i bøgerne.
Skrevet af Flemming 15px
Ingen kommentarer:
Send en kommentar