LEVERANCEOPGAVE MODUL 3
Vi har i gruppen valgt at bruge den didaktiske relations
model og Den handlingsorienteret undervisningsmodel (HOU)
Vi vil her redegør for modellernes
udgangspunkt og centrale kategorier
Didaktisk relations
model
Målene: må ikke være for store krav-ud fra
borgerens forudsætninger. Mål og indhold skal hænge sammen. Inddrage borgeren i
målet, dette skaber motivation og lyst.
Ramme faktorer: kan begrænse eller gøre det muligt
at lære. Nogle af ramme faktorerne kan være: love og regler - økonomi -
lokaler-tid og det vil hænge sammen med borgerens forudsætninger. Ramme
faktorer er en vigtig brik i borgerens mulighed for fortsat udvikling.
Lærerprocessen: Principperne medbestemmelse – oplevelses
orientering - sammenhæg af teori og praksis skal være der, hvilket giver
pædagogen mulighed for at agerer som vejleder. Det er ikke nok med deltagelse,
der skal relations arbejde og projektarbejde med indover. Dette åbner
muligheder for samarbejde og medbestemmelse.
Oplevelses orienterings: læring indebærer "borgerens
egne oplevelser og håndtering af dette", dette er vigtigt at det indgår,
for at kunne videre udvikle og styrke borgerens egne kompetencer,
selvforståelse.
Evaluering: evaluering som et vigtigt
redskab, som hjælp og guidning i det videre forløb. Evaluering er et godt
værktøj i pædagogens arbejde i samarbejde med borgeren, således at borgeren
oplever sig selv som værende mere selvstændig og selvreflekterende.
Den handlingsorienteret
undervisningsmodel (HOU)
Definition: handlingsorienteret undervisning er
en helhedsbetonet og elevaktiverende undervisning, hvor udformningen af
undervisningsprocessen bliver styret af de handlingsprodukter, som læreren og
eleverne aftaler med hinanden, sådan at håndens og åndens arbejde kan
afbalanceres i et fornuftigt forhold til hinanden. (Werner Jank og Hilbert
Meyer, Didaktiske modeller)
Eleverne lærer med hoved, hænder og sanser, via det
teoretiske, praktiske og det æstetiske arbejde.
Fem kendetegn ved HOU:
1.Interesseorientering:
Udgangspunktet for
undervisningen er elevernes subjektive interesser samt at videreudvikle disse
interesser.
2.Selvvirksomhed og
føring: Eleverne skal selv udforske, afprøve,
opdage, diskutere, forklare, planlægge og forkaste. Det er vigtigt at eleverne
for noget fornuftigt ud af det de laver. Dette sker ved de didaktiske
planlægning og overvejelser fra underviserens side. Elevens frihed og
selvvirksomhed må indlejres i den målrettede opbygning af føringen.
3.Sammenknytning af
åndens og håndens arbejde: Åndens – alle de åndlige tænkehandlinger. Håndens – alle de materielle handlinger der udføres
med kroppen. Hvad end vi
lærer med kroppen lærer hovedet med. For at få det afbalanceret er for at få et
helhedsudtryk for menneskets
udvikling.
4.Øvelse i solidarisk
handling:
-Sproglig forståelse, som er en form for kommunikativ
handlen. De deltagende komme i processen til en fælles forståelse af opgaven,
samt mulige veje til at løse opgaven.
-Målrettet arbejde, består i at eleverne selv angriber og
bearbejder den udvalgte handleopgave i fælles ansvarlighed.
-Solidarisk handling udspiller sig når de to øvrige
handleformer er godt afstemt i forhold til hinanden. Den bygger hovedsagligt på
teamwork.
5.Produktorientering: Lærer og elever arbejder sig frem til en fælles forståelse
produktet. Handlingsprodukterne kan fremstå i forskellige symboliseringsformer,
fx rollespil, musik, avis, collage osv.
Vi vil her redegør for hvordan de to
modeller adskiller sig fra hinanden:
Den
didaktiske relations model lægger op til at pædagogen påtager sig en vejledende
rolle, i forhold til borgers egne oplevelser og håndteringer af dette. Den
didaktiske relations model er et redskab til at forstå noget, og ikke at
kontrollere det.
Den
handlings orienteret model handler om at tage udgangspunkt i borgernes egne
interesser, med usynlig styring af, pædagogen til borgerens egen udvikling ved
hjælp af åndens og håndens arbejde. Til forskel fra relations modellen er der
er fokus på det æstiske samt teamwork. Produktet kan fremstå som forskellige
symboler fx rollespil, teater og musik-dans mv.
Vi vil anvende en didaktisk model til
at designe et pædagogisk forløb / en pædagogisk aktivitet, hvor vi inddrager
fortællinger på en eller anden vis:
Vi har en
dialog, omkring hvilken didaktisk model, vi vil bruge, vi bliver enige om at
det er relations modellen Himm og Hippe (2007), vi tager udgangspunkt i og vil
anvende i vores feltstudie.
Vi har valgt
at tage ud og besøge en flok mænd, som tirsdag formiddag, mødes om at lave mad,
som de spiser sammen til frokost. De
kommer fra vidt forskellige steder, forskellig alder og forskellige samfundslag.
Vi vil høre nogle af deres forskellige oplevelser i livet.
Vi vil
præsentere os, og fortælle vores formål om besøget. Vi vil spørge om vi må optage deres
fortælling. Vi vil være anerkendende, være interesserede, og kun stille
spørgsmål, hvis vi ikke forstår deres fortælling, eller hvis de går i stå. Men
vil forsøge, at de selv fortæller, imens de laver mad, som de plejer. For at vise anerkendelse og måske være mere
uformel, vil vi tilbyde vores hjælp.
Vi vil
bagefter gå hjem og lytte til disse fortællinger, og tage udgangspunkt, i en eller flere af disse og lave vores
fortælling og bruge til sammensætningen af den historie, som formidles æstetisk
til klassen.
Vi vil tage
udgangspunkt i Relations modellen fra Himm og Hippe (2007)
Modellens seks elementer:
Læringsforudsætninger: Læringsforudsætningerne er nogle der
ændres i takt med udviklingen af undervisningsforløbet. Med
læringsforudsætninger skal der kigges nærmere på de lærendes interesser og
kompetencer i forhold til undervisningsforløbet.
Rammefaktorer: Når der tales om rammefaktorer er
det elementer såsom love, regler, kulturelle aspekter, lokalmiljøet og
skoleorganisatoriske midler (økonomi, ledelse, undervisningsmidler, udstyr,
fagplaner etc.) der menes. Rammefaktorerne kan enten være begrænsende eller
gøre læring muligt.
Mål: Målene, i forbindelse med den
didaktiske relations model, er med til at kunne fastlægge lærerens hensigt med
undervisningen, hvilken retning undervisningsforløbet har, samt formålet med de
lærendes læring.
Indhold: Indholdet beskriver hvad undervisningen
handler om, hvilken rolle de forskellige aspekter spiller og hvordan den er
tilrettelagt. Indholdet af undervisningen er formet ud fra de mål der er
fastslået. Der er to former for indhold i undervisningen, det skjulte/latente
og det åbne/manifeste.
Læreprocessen: Læreprocessen beskriver hvordan
selve læringen skal foregå og hvem der tilrettelægger forløbet. Selve
læringsforløbet kan være tilrettelagt enten af læreren eller af læreren og de
lærende i fællesskab. Der er tre forskellige principper som kan bidrage til en
succesfuld læringsproces; medbestemmelse (de lærende skal gennem samarbejde og
aktiv deltagelse i undervisningen lære om demokratiske værdier),
oplevelsesorientering (en oplevelsesorienteret undervisning giver de lærende
mulighed for at drage deres egne erfaringer) og sammenhæng mellem teori og
praksis (De lærendes egne erfaringer knyttes til teori som anvendes i
undervisningen).
Vurdering / Evaluering: Evalueringen foregår både af selve
undervisningsprocessen og af de lærendes læring. (Himm og Hippe (2007) læring
gennem oplevelse, forståelse og handling).
Vores
læringsforudsætninger er, at vi er interesserede i deres livshistorier.
Vores mål
vil være, at fortælle en historie fra den virkelige verden, en verden før vores
tid, videre til vores medkursister, da vi ikke synes det er etisk korrekt, at
komme tilbage og fortælle deres historier til dem, da dette for os ikke føles
rigtigt.
Indholdet i
vores fremlæggelse, vil vi først kunne lave, når vi har fortællingerne,
Vi vil
tilrettelægge forløbet, så vi alle komme til orde, forsøge at skabe samme
miljø, som når vi er ude hos Madlavningsholdet. Og fremlægge deres historier,
som vi fik dem.
Evalueringen
vil vi få fra vores medkursister efter endt fremlæggelse.
Vi vil her tage udgangspunkt i
kompetencemålet for vores 1. praktik:
Vi har en
dialog omkring, hvordan vi kan bruge vores ny indlærte færdigheder på modul 3.
Vi bliver
enige om, at man kan bruge videooptagelser, til at igangsætte en aktivitet. Eks.
kan man tage børnene, med ud i skoven og vi/dem optager deres interesser, og
herfra tages udgangspunkt, i fremtidig aktivitet indendørs. Eks. her kunne
snakken og læring om eks. forskellige blade/træer. Eller hvad de nu har
fokuseret på i deres optagelser.
Vi vælger at
bruge didaktiske "den
handlingsorienterede model (Werner Jank og Hilbert Meyer), også kaldet
"hånden til ånden", som vi med fordel kan bruge her. Vi vælger denne
model fordi, at som den siger, at man lærer bedre, når man bruger både hovedet,
hænder og sanser. Og det er en metode, som vi i øjeblikket er optaget af, da
denne metode tager udgangspunkt i, at man arbejder ud fra borgernes præmisser,
ønsker, interesser og behov.
Borgerne,
skal i den udvikle sig selv, og dermed blive dygtigere, med støtte og guidning
fra den voksne omsorgsperson. Projektet munder ud i et produkt, som borgeren
har medbestemmelse på, og som kan vises frem for andre, og borgeren oplever
anerkendelse af dens arbejde, og erhverver herved selvtillid, når den fremviser
det færdige produkt.




Ingen kommentarer:
Send en kommentar